MADE IN ITALY - 7 Dagen van de sociale film
Link al sito del Festival:28/11 ore 14
La Dante di Anversa presenteert twee films en een voordracht tijdens de 7 Dagen Sociale Film.
Eerste film, om 14:00: L’umile Italia door Pietro Marcello en Sara Fgaier (Italië, 2014)
De boerenwereld had respect voor ons landschap, had het getekend op zijn bewonderenswaardige ruïnes en had door de eeuwen heen de groeven van zijn geschiedenis gemaakt. Carlo Levi leerde ons dat achter die wereld, zo arm en ellendig, een eeuwenoude inhoud schuilging, duizenden jaren oud, bestaande uit regels en harmonieën. Er wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit zijn boek “Een gezicht dat op ons lijkt”, waarin zijn optimistische blik in de dingen, in de ruimten zowel als op de gezichten van de mensen, het poëtische beeld leest van een volk in beweging, een koorwereld met zijn waarden van harmonie, lijden, menselijkheid en gemeenschap.
Voordracht, om 14:20: Cristo si è fermato in città door Manuela Caianiello
Aan de hand van de werken van Carlo Levi en Ermanno Olmi, spreekt Manuela (in het Italiaans) over de boerenwereld in Italië.
Tweede film, om 15:00: De Klompenboom door Ermanno Olmi (Italië, 1978)
Ermanno Olmi’s De Klompenboom, winnaar van de Grote Prijs van het Cannes Filmfestival, is een ontroerende kroniek over een jaar uit het leven van vijf Italiaanse boerengezinnen aan het eind van de 19e eeuw. Basiti is een trotse maar arme boer die een beter leven wil voor zijn jonge zoon dan werken op een boerderij. Hij stuurt de jongen te voet naar een school ver weg. Op zijn enige paar houten klompen, maakt zijn zoon iedere dag de lange tocht naar school. Alles gaat goed totdat zijn klompen beschadigd raken. Hout is schaars, net als geld, dus Basiti sluipt het bos van een rijke landeigenaar binnen om hout te ‘lenen’ om zo een nieuw paar te maken. Hij wordt betrapt en de rijke man besluit de arme Basiti zwaar te straffen. De Klompenboom is een van de laatste meesterwerken van de Italiaanse neorealistische cinema. Olmi kreeg onlangs de speciale oeuvreprijs van het Filmfestival van Venetië.
Toegangsprijs: €5
Mondmasker verplicht, covid-safe ticket wordt aan de ingang gevraagd.
La Dante di Anversa presenta due film e una conferenza durante i 7 giorni del cinema sociale.
Primo film, alle 14:00: L'umile Italia di Pietro Marcello e Sara Fgaier (Italia, 2014)
Il mondo contadino rispettava il nostro paesaggio, lo aveva segnato con le sue mirabili rovine e vi aveva fatto i solchi della sua storia nel corso dei secoli. Carlo Levi ci ha insegnato che dietro quel mondo, così povero e miserabile, c'era un contenuto antico, millenario, fatto di regole e armonie. Partendo da brani del suo libro Un volto come noi, in cui il suo sguardo ottimista sulle cose, sugli spazi come sui volti delle persone, legge l'immagine poetica di un popolo in movimento, un mondo corale con i suoi valori di armonia, sofferenza, umanità e comunità.
Conferenza, ore 14:20: Cristo si è fermato in città di Manuela Caianiello
Sulla base delle opere di Carlo Levi ed Ermanno Olmi, Manuela parlerà (in italiano) del mondo contadino in Italia.
Secondo film, alle 15:00: L'albero degli zoccoli di Ermanno Olmi (Italia, 1978)
Vincitore del Grand Prix del Festival di Cannes, L'albero degli zoccoli di Ermanno Olmi è la commovente cronaca di un anno nella vita di cinque famiglie contadine italiane alla fine del XIX secolo. Basiti è un contadino orgoglioso ma povero che vuole per il suo giovane figlio una vita migliore del lavoro in una fattoria. Manda il ragazzo a piedi in una scuola lontana. Sul suo unico paio di zoccoli di legno, suo figlio fa ogni giorno il lungo viaggio verso la scuola. Tutto va bene finché i suoi zoccoli non si danneggiano. Il legno è scarso, così come il denaro, così Basiti si intrufola nella foresta di un ricco proprietario terriero per "prendere in prestito" il legno per farne un nuovo paio. Viene catturato e il ricco decide di punire severamente il povero Basiti. È uno degli ultimi capolavori del cinema neorealista italiano.
Ingresso: 5 euro
Mascherina obbligatoria, green pass richiesto all'ingresso